Wat is Dungeons & Dragons?

Dungeons & Dragons (D&D) is het leukste spel dat er is en moet door zoveel mogelijk mensen gespeeld worden. D&D stimuleert de verbeelding, creativiteit en sociale banden. Iedereen die ook maar een beetje van fantasy houdt en van gezelschapsspellen, houdt van D&D. Het is een uitstekende activiteit om sociale contacten op te doen of te onderhouden. Daarnaast zorgt D&D voor ontspanning, maar op een actieve en productieve manier. Én D&D is de manier om nieuwe kanten van jezelf en anderen te ontdekken en te ontwikkelen.

Verbeelding en fantasie

Dungeons en Dragons (D&D) is een mix tussen een bordspel en een rollenspel. Samen met de andere spelers beeldt je je in hoe je als avonturier in een mythische wereld het kwaad bestrijdt, schatten zoekt of monsters bevecht. 

D&D heeft wel een aantal regels die structuur aanbrengen in de verhalen die aan tafel verteld worden. Zo bepaalt de dobbelsteen of je aanval doel treft; of je erin slaagt een rotswand te beklimmen; of je net op tijd weg kunt springen voor een magische bliksemschicht. Alles is mogelijk, maar de regels en dobbelstenen zorgen ervoor sommige gebeurtenissen waarschijnlijker zijn dan andere. 

In Dungeons & Dragons neem je de rol aan van een avonturier, wiens eigenschappen en kwaliteiten je voor een groot deel zelf bepaalt. Door samen te werken met de andere spelers, kun je oude kerkers verkennen, magische puzzels oplossen, en magische artefacten bemachtigen. Dit alles gebeurt in een rijke wereld, gevuld met interessante karakters en gevaarlijke monsters.

 
IMG_1439.jpeg
 

De Game Master (GM)

Eén speler van de groep heeft géén eigen karakter, maar vertolkt de rol van Game Master of Dungeon Master (GM of DM). De GM is tegelijkertijd de verhalenverteller en scheidsrechter van het spel. De GM creëert de avonturen die de karakters gaan beleven en vertelt de spelers hoe de wereld eruit ziet en wat er gebeurt. De GM geeft aan welke paden bewandeld kunnen worden, maar de spelers bepalen de route.

De GM beschrijft bijvoorbeeld de entree van een gevaarlijk uitziend kasteel en de spelers beslissen hoe hun avonturiers daarop reageren. Ze kunnen bijvoorbeeld besluiten het kasteel te infiltreren door de kasteelmuren te beklimmen. Of ze praten zich een weg naar binnen met een list. Óf ze kiezen eieren voor hun geld en laten het kasteel links liggen en zetten hun tocht voort. Wat de spelers ook besluiten te doen: de GM bepaalt wat de gevolgen zijn van deze keuzes en beschrijft ze. Daarop kunnen de spelers weer nieuwe keuzes maken.

Omdat de GM kan improviseren als reactie op alles wat de spelers proberen, is D&D een zeer flexibel spel, waardoor ieder avontuur spannend en onvoorspelbaar is. 


Roll & Play heeft zich gespecialiseerd in Dungeon Mastering. Je kunt Roll & Play bestellen als de GM voor jouw eigen D&D-avontuur, voor een middag, een hele dag, of voor aan langere periode. Bekijk hier het aanbod.

Wil je nog meer leren over D&D. Lees mijn blog!


* Vrij vertaald naar Crawford, J., Mearls, M.  & Perkins, C. (2018). D&D: Basic Rules, version 1.0. Dungeonsanddragons.com.